I 2015 kontrollerte Statens vegvesen beltebruken blant 40.500 busspassasjerer. Så mange som 10.000 satt usikret, selv om de hadde belte tilgjengelig.
Skadepotensialet er stort
Skadepotensialet i buss er stort om ulykken skulle ramme. I en ulykke kan passasjerer uten belte bli kastet rundt i eller ut av bussen. Jo høyere fart, jo større kraft vil en usikret passasjer få.
– Å feste beltet er ikke en privatsak. I bussen bruker du beltet like mye for de du reiser sammen med som for deg selv, sier Annette Henden i Statens vegvesen Region midt.
De yngste dropper beltet
Andelen busspassasjerer med belte stiger med alderen, og er høyest blant de over 60. I alderen 15-20 år er det kun 1 av 10 som oppgir å bruke belte i busser med belte.
Årsaken kan være sosial aksept. Så mange som 4 av 10 i alderen 15-20 år mener det ikke er sosialt akseptert å feste beltet på busser med belte. De yngste er også de som tar mest buss.
– På bussen blir man påvirket av de man reiser sammen med. Hvis du bruker beltet, kan du bidra til at også de andre på bussen husker at beltet må på. Da blir turen enda tryggere for alle, sier Henden.
Vet ikke at det er påbudt
3 av 10 busspassasjerer er ikke klar over at det er påbudt å feste beltet i busser med belte. I løpet av uken håper Statens vegvesen å øke bevisstheten.
– Neste gang vi kjører bilbeltekontroller over hele landet vil passasjerer som ikke bruker beltet få gebyr, fordi vi mener dette er så viktig at vi må ta i bruk strenge virkemidler, sier Henden.
I beltekontrollene denne gangen vil vi bare sjekke beltebruken i klasse 3-busser. Det vil si langdistansebusser som ikke har ståplasser, men bare sitteplasser med setebelte til alle sine passasjerer.
Denne saken er levert av Statens Vegvesen