Vinneren av Coop Miljøpris 2016 er Helge Kallevik (26) fra Tysvær. Foto: Coop Norge
Vinneren av Coop Miljøpris 2016 er Helge Kallevik (26) fra Tysvær. Foto: Coop Norge

Tysværbu vant Coop Miljøpris

Vinneren av Coop Miljøpris 2016 er Helge Kallevik (26) fra Tysvær for sin reklamefilm «Brev til fremtiden». Kallevik mottok i går prisen under Årsmøtet Coop Norge i Trondheim.

Coop omsetter økologiske matvarer for mer enn noensinne og bare innenfor kategorien barnemat står de økologiske produktene for nesten femti prosent av salget. I Coop Miljøpris ville Coop engasjere sine kunder, medlemmer og resten av den norske befolkningen til å lage en reklamefilm for hvorfor man skal spise økologisk mat.
Juryen hadde en tøff jobb foran seg med mange innsendte bidrag med høy kvalitet. Helge Kallevik sjarmerte juryen med filmen der en gravid dame skriver et brev til sitt fremtidige barn, med ord om å gi henne en sunn start på livet. Med dette tok Kallevik seieren og får 75.000 kroner og et kunstverk av Nico Widerberg.
Dette sier juryen om vinnerbidraget:
En søt film, som likevel får frem budskapet tydelig, uten å vifte med en streng pekefinger. En av utfordringene med å tenke økologisk er at vi egentlig vet at vi burde være mer oppmerksomme på dette i hverdagen. Ved å minne oss på dette på en stillferdig, men likevel sterk måte, klarer filmen å få budskapet til å sitte.
Rent teknisk er også denne blant de aller beste. Spesielt må foto og klipp fremheves!

Har økt interessen
Helge Kallevik sier at han har blitt mer bevisst på sunn mat og økologi etter at han satte seg inn i temaet for miljøprisen.
– Når det gjelder interesse for økologi, har interessen for sunn mat økt etter at jeg deltok i konkurransen, sier Helge Kallevik. – Jeg har kjøpt meg juicer og prøver å få i meg frukt og grønt hver dag. Konkurransen har virkelig vært en oppvekker for alt som skjer med frukt før det havner i dagligvarebutikken.
Om Coop Miljøpris 2016
Konkurransen ble utlyst i januar og gikk fram til mai. Det kom inn hele 37 bidrag. Det er et mål at bidragene skal kunne brukes i Coop sin markedsføring av økologiske produkter.

Juryen i år har bestått av:
Kim Bjørnqvist, tidligere kreativ direktør for Publicis, har sittet i Cannes juryen for Golden Lion
Jon-Frede Engdahl, daglig leder i Kolonihagen og én av gründerne av restaurant Maaemo
Emil Mohr, daglig leder i Debio, godkjennelsesorgan for økologiske produksjoner i Norge
Per-Olav Andersen, markedssjef Coop Norge Handel
Laila Buhaug, kommunikasjonssjef Coop Norge Handel
Knut Lutnæs, miljøsjef Coop Norge Handel

Saken er levert av Coop Norge