Forbrukerrådet kåret Klepp til beste kommune i Rogaland.Tysvær er nummer 4 av 26 kommuner i fylket og nummer 43 av alle landets 422 kommuner.

Inger Lise Blyverket, som tiltrådte som direktør i Forbrukerrådet i desember. Foto: Virke

Forbrukerrådet: Knalltall for Tysvær

Forbrukerrådet kåret Klepp til beste kommune i Rogaland.Tysvær er nummer 4 av 26 kommuner i fylket og nummer 43 av alle landets 422 kommuner.

av Alf-Einar Kvalavåg

Klepp kommer best ut i Rogaland i årets kommunetest, tett etterfulgt av Bjerkreim, Sandnes og Tysvær. Haugesund som tidligere har gjort det svært godt i tidligere kommunetester har rast nedover lista, og er i år å finne i nedre halvdel av kommunene i Rogaland. Helt nederst finner vi Sokndal. Kommunen er også den tredje dårligste i landet. Nest dårligste kommune er Lund, mens tredje dårligst er Gjesdal. Best i landet er Nesset kommune i Møre og Romsdal.
Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30 000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

SE HELE TESTEN HER: https://www.forbrukerradet.no/kommunetesten/#/county/20?year=2019

Om metoden
Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og sender gratulasjoner til Møre og Romsdal.
– Gratulerer til Nesset kommune! De skjønner viktigheten av å snakke med innbyggerne sine, og gi raske og gode svar. Da viser de at de tar på alvor at kommunene har tjenester som er viktige i livene våre.

Forbrukerdirektøren peker på at kommunene for eksempel har ansvar for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle. Derfor er det viktig at det er enkelt å komme i kontakt med kommunen, og at de gir gode svar, forklarer hun.

– Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? Dette trenger folk å vite. En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser, og legger disse svarene åpent ut. Og åpenhet gir foreldrene grunn til å føle seg trygge. Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre.
Store kommuner gjør det oftest best

Vinner
Årets vinnerkommune Nesset har omkring tre tusen innbyggere, mens sølvmedaljevinneren har nesten 300 000 bergensere å besvare spørsmål fra. Forbrukerrådets kommunetest viser at store kommuner generelt får best resultater, men det er verdt å merke seg at flere små kommuner har kapret plasser i teten.

– Vi kan derfor konkludere at det er mulig for alle å gjøre det bra – både David og Goliat kan få det til.

Det kan derfor se ut til at det er engasjementet som avgjør. Og i Nesset har de i alle fall en ordfører som har en inviterende holdning til innbyggerne. Rolf Jonas Hurlen skriver nemlig på kommunens nettside, at alle er hjertelig velkommen inn på ordførerkontoret.

– Dette har vi fått til, fordi vi har engasjerte ansatte, som virkelig ønsker å gjøre det bra for folk som bor i Nesset. Derfor er det fantastisk å vinne kåringen til Forbrukerrådet. Det er det beste som har skjedd på lenge, og vi har faktisk fått noen utmerkelser opp gjennom årene, kan han fortelle.

Inger Lise Blyverket, som tiltrådte som direktør i Forbrukerrådet i desember, har en klar oppfordring til kommunene.
– De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem.
Hun opplyser at flere kommuner måler egen innsats etter hvilken plass de tar i Forbrukerrådets test, og håper årets resultater vil gi inspirasjon til enten å beholde god plassering, eller forbedre seg.