Bergliot Fiskaaen Haavelmoen er ikke nybegynner i interesse for kosthold. De siste fire årene har hun lært mye om hvilken mat som gagner kroppen og hva som er mat uten mening. De fleste har fått […]

Bergliot Fiskaaen Haavelmoen har ved hjelp av fornuftig kosthold oppnådd sine mål med bedre livskvalitet og bedre helse. Foto: Marit Tvedt

Bergliot gikk ned 38 kilo – løp halvmaraton og syklet Oslo-Paris…

av Alf-Einar Kvalavåg

Bergliot Fiskaaen Haavelmoen er ikke nybegynner i interesse for kosthold. De siste fire årene har hun lært mye om hvilken mat som gagner kroppen og hva som er mat uten mening.
De fleste har fått det med seg – kosthold har mye å si for helsa vår, både den fysiske og den psykiske. Mange vet hva som skal til for å få et bedre kosthold og dermed en bedre livskvalitet, men ikke alle evner å ta de grepene som trengs. Derfor tar vi opp temaet nå når vi snart er ferdige med et løsere feriemodus og vi skal inn i hverdagsrytmen igjen. Da er det greit å ha med seg litt inspirasjon og kunnskap fra en erfaren person.

Tok tak
Bergliot Fiskaaen Haavelmoen er ei sprek dame på 38 år. Men hun har ikke alltid vært så veltrent som hun er nå. Hun forteller:
– For fire år siden bestemte jeg meg for at jeg trengte en omlegging av livet mitt. Jeg var i dårlig form, jeg veide altfor mye og jeg var slett ikke fornøyd med meg selv. Første skritt var å melde meg på et kurs som før kaltes Grethe Roede, men som nå heter bare Roede-kurs. Her lærer vi om matvarer, om hvilke produkter som støtter deg og hvilke du helst kan klare deg foruten.
Bergliot er fast i blikket når hun fortsetter:
– Jeg la i vei, og jeg klarte å endre på mye. Jeg begynte å gå, deretter jogge, og etter hvert klarte jeg stadig lengre distanser. Nå er jeg 38 kilo lettere. Jeg har gjennomført min første halv-maraton og jeg har syklet Oslo – Paris i det som kalles Rynkeby-løpet.

Sitter i hodet
Vi får i oss mye som vi ikke tenker over. Vi småspiser litt mellom måltidene, vi forsyner oss med litt for store porsjoner, og vi velger mat med mye sukker eller mye fett. Det blir galt i lengden.
– Det skal ikke så mye til for å endre på kostholdet, forsikrer Bergliot. I min familie med tre barn spiste vi helt vanlig mat, men jeg var ikke flink til å begrense porsjonene. Så etter to svangerskap, hvor det ene resulterte i tvillinger, lite mosjon og feil kosthold, hadde jeg fått de berømte ekstra kiloene.
Gjennom kurset fikk hun lære at det ikke var nødvendig å skifte ut alt i kjøleskapet på en gang. Små endringer kan gi gode resultat.
– Det meste handler om å være bevisst og ha litt kunnskap om hvilke matvarer man trenger. Før ville man bli kvitt alt fett i maten, men nå vet vi at vi trenger proteiner, karbohydrater og fett, men i riktig forhold til hverandre. Nå spiser hele familien den samme maten, det eneste jeg passer på når det gjelde meg selv, er at jeg ikke bevilger meg for store porsjoner. Det mest sitter i hodet, man må bare tenke over hva man gjør.

Roede-kurs
Etter at Bergliot var ferdig med sitt siste kurs, ble hun spurt om hun ville bli instruktør på det nye Roede-kurset. Hun tenkte seg om, takket ja, og har ikke angret siden
– Vi lærer mye om kosthold, og nå holder jeg ukentlig kurs og jeg tar også oppdrag som foredragsholder. Men jeg er slett ikke noen ekspert, bare et vanlig menneske som har kjent på kroppen hvor mye det betyr å være i god form, kjenne at jeg har energi og at jeg har overskudd til både barn, jobb, trening og ikke minst til meg selv.
Kurset er basert på sunn livsstil og på sunne kostvaner med fem måltider hver dag. Dette er ikke noen sultekur, og ordet slanking er byttet ut med livsstilsendring. Fokus er på energi og trivsel.
– Det er mange som begynner på kurs og har som mål å legge om kostholdet sitt og bli sunnere, ikke i første rekke for å få en vektreduksjon. Vi har fornyet kursinnholdet noe, og vi har laget en App som de som deltar bruker. Her kan de legge inn hva de spiser, og de får tilbakemelding om hvordan det passer med målene deres. Og vi som er ledere kan hjelpe til med motivasjon og gi deltakerne opplevelsen av mestring. Vi er mest opptatt av å endre vaner, da vet vi at resultatene kommer av seg selv. Det er godt å se hvordan våre kursdeltakere blomstrer opp gjennom de ukene kurset varer.
Som kursleder er det viktig at hun har troverdighet blant sine «kunder». Samtidig vet hun at alle glipper av og til, det er menneskelig. Dette snakkes det om på kurset, og at det går godt an å hente seg inn igjen hvis en har hatt en «sprekk» ei helg.
– Som kursleder blir jeg fulgt opp av distriktssjefen i Bergen, og jeg kan ringe hvis det er noe jeg lurer på. Selv blir jeg veid to ganger i året for å ha litt press på meg. Jeg elsker denne jobben, og jeg ville aldri vært uten disse erfaringene, skryter Bergliot.
Feilspising blant ungdom
Det er mange ungdommer som tar et raskt måltid, – en brus, en pose boller eller andre lett tilgjengelig matvarer.
– Jeg hadde et foredrag på en skole nylig, og jeg forsøker å lære dem hva som gir energi som holder hele dagen. Jeg snakker om verdien av frukt og grønt, og hvordan de kan ha like stor glede av sunne matvarer som chips og brus.

Mål
– For meg er det viktig å ha et mål med det jeg arbeider med. Først var det halvmaraton, siden sykling Oslo – Paris, og nå, ja, jeg våger nesten ikke si det, men jeg har altså lyst til å prøve meg på helmaraton, helst i Berlin eller New York.
Vi spør hvordan hun føler seg nå i forhold til tidligere, og den engasjerte kvinnen svarer uten særlig betenkningstid:
– Jeg har mye mer energi. Jeg har bedre selvtillit og jeg føler meg jevnt over mye bedre. For meg er det viktig med måtehold, jeg innser at jeg ikke er av dem som kan spise hva jeg vil til alle tider. Kunnskap om hva som er bra er viktig, og så må man prøve å få i seg hjertemat jevnlig, det vil si nøtter, fisk og avocado.