Dypest sett handler julen om å gi, ikke få. Dette er et prinsipp som en kan mistenke er i ferd med å gå i glemmeboken for mange. Særlig barn blir utsatt for å få ting, selv om de har altfor mye fra før.
Men disse elevene har vist at det går an å flytte oppmerksomheten fra seg selv til andre, for eksempel til barn som ikke har det like godt som de selv.
SOS Barnebyer
De er med på prosjektet Omvendt Julekalender 2020, et tiltak som SOS Barnebyer har hatt i noen år. Hver av de 24 lukene i kalenderen viser en film om barn og barns hverdag. Det handler om barn i Norge, men også i land der livsvilkårene er helt annerledes.
Filmene tar opp temaer som omsorg, familie og barns hverdag, deres rettigheter, drømmer og muligheter. Etter at filmen er vist, er det tid for refleksjon, og elevene drøfter hva de lærte, hvilke tanker som oppsto og hvordan deres hverdag er i forhold til det som vises på filmen.
Nyttig livslærdom
Kontaktlærer ved Førland skole, Linda Madsen, forteller om hvordan elevene arbeider med dette stoffet, og hvordan de bidrar til å hjelpe.
-Omvendt Julekalender har eksistert noen år, og barna og deres foreldre i Førland skolekrets er informert om hva det innebærer for elevene. Hver dag åpner vi en luke og ser en film sammen, den handler om barn og deres hverdag. Deretter kan ungene, hvis de vil, gi et bidrag til SOS Barnebyer. Pengene tjener de for eksempel ved å hjelpe til hjemme og avtale hva en slik oppgave er verdt. Gaven blir gitt digitalt, og det er ingen som får vite hvor mye som blir gitt, eller hvem som gir.
Madsen forteller at elevene har laget arbeidslister, med oppgaver som å hente ved, ta oppvasken, bake kaker og gå tur med hunden. Tiltaket er så vidt vi har merket, mottatt positivt av foreldrene.
Prosjektet har flere oppsider: Elever lærer om barn i andre land og om deres vilkår, de tar et tak hjemme, og de får den gode følelsen av å hjelpe andre.