Solfrid Helgeland Thuestad, rådgiver oppvekst og kultur og Marit Ragnhild Lothe, kulturkonsulent. Foto: Alf-Einar Kvalavåg
Solfrid Helgeland Thuestad, rådgiver oppvekst og kultur og Marit Ragnhild Lothe, kulturkonsulent. Foto: Alf-Einar Kvalavåg

Skal jeg lese dette?

Solfrid Helgeland Thuestad, rådgiver oppvekst og kultur og Marit Ragnhild Lothe, kulturkonsulent

Å få bestemme selv om en vil lese eller ei, er selvfølgelig fint. Men siden du nå sitter med en avis i hånden, eller har klikket deg inn på nettsiden hvor denne teksten befinner seg, er det sannsynlig at det har verdi for deg å kunne lese. Du har kanskje et ønske om å holde deg orientert om verden omkring deg, nysgjerrig på siste innlegg i en samfunnsdebatt du engasjerer deg i, eller rett og slett finner verdi i den gleden det kan være å lese kortere eller lengre tekster om det ene eller andre.

Skal vi tro forskningen, så er det mange gode grunner til å lese. Og hvis du nå velger å lese videre, så er du kanskje litt nysgjerrig på hva noen av disse grunnene er.

Når du leser holder du hjernen aktiv. Lesing gir deg nye perspektiver, er nøkkel til kunnskap, innsikt og personlig utvikling. I tillegg bidrar lesing til at du får bedre konsentrasjonsevne og hukommelse. Ja lesing bidrar til og med at du øker din egen kreativitet og kunnskapsnivå. For mange er dette helt selvsagt og ikke noe nytt, men kanskje noe man likevel ikke tenker så mye på. Undersøkelser har vist at lesing kan redusere stress med inntil så mye som 68%. Uavhengig av om det er lesing av skjønnlitteratur, faglitteratur, bøker eller aviser, har lesing vist seg også å ha positiv effekt på mental helse.
«Skal jeg lese alt dette?» Ikke et uvanlig utsagn i et klasserom når elever presenteres for tekster av ulikt slag. Med alle gode grunnene for å lese, er det ikke rart at det knyttes bekymring til at norske barn og unge har lavere leselyst og dårligere leseferdigheter enn før. Nasjonale myndigheter ønsker å snu den negative trenden og håper at de får til en kraftfull satsing på lesing gjennom strategien Sammen om lesing – leselyststrategien 2024-2030. Noe av årsaken til at barn og unge leser dårligere enn før, handler rett og slett om at de leser for lite og for kort. Lesing krever utholdenhet som heldigvis kan oppøves. God lesekondis kommer ikke av seg selv, men må trenes på og kan vise seg nyttig i livets mange små og store situasjoner.

#Sammen om er Tysvær kommune sitt slagord. Vi skal være Sammen om det beste for barnet. Vi investerer i det å være Sammen om lesing slik regjeringens strategi legger opp til. Vi ønsker at alle barn og ungdommer skal få gode muligheter til å utvikle sin lesekompetanse, leseglede og lesekondis. Skolene har et godt samarbeid med kommunens folkebibliotek som hjelper med å finne bøker til elevene i tysværskolen og inspirerer til lesing gjennom ulike leselystprosjekt. I en prosjektperiode skal det også satses ytterligere på å styrke skolebibliotekene i kommunen. Satsingen gir oss mulighet til å utvikle skolebibliotekene til en god lese- og læringsarena. Sammen om lesing inkluderer også den innsatsen som ligger i fine bokpakker under juletrær eller den boka som gis i bursdagsgave, høytlesingen på et fang eller inkludering i en lesering eller lesebokklubb. Lesing har verdi!