Av Karina Søvik
– Vi har hatt kjempegodt besøk her i sommer, og det er gjerne litt uvanlig for et kulturhus midt i sommerferien. Det er kjekt å gå på jobb når det er så mye aktivitet, sier Øystein Simonsen, kulturhussjef og kinosjef på Tysværtunet.
Enormt besøkt
Gode filmtitler, dårlig vær og gratis sommerkino kombinert med bading har hatt sin effekt på kulturhuset. Totalt har de solgt 7564 kinobilletter i sommer. Det er en økning på 23 prosent sammenlignet med i fjor. Rundt 10 500 har også besøkt badeanlegget i sommer. Det er en økning på 102 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Noe av bakgrunnen for det store besøkstallet skyldes nok været. Det har vært litt vått og trist i sommer, og da trekker folk til kulturhuset. I tillegg har vi hatt mange gode kinofilmer på lerretet, og gratis sommerkino er blitt godt innarbeidet slik at mange fra hele Haugalandet kommer til oss. Det er vi kjempefornøyd med, smiler Simonsen.
Han ønsker å takke sponsorene bak sommerkinoen for sitt bidrag til suksessen.
– Vi har hatt gratis sommerkino i en del år nå, og mye av det er takket være sponsorene våre. De er viktige samarbeidspartnere i dette tilbudet. I disse tider har kostnadene knyttet til tilbudet økt, men vi har fremdeles klart å holde liv i sommerkinoen på grunn av støtten fra Aksdal Senter og Haugesund Sparebank, roser Simonsen.
Lovende høst
På kinoprogrammet i høst er det mange godbiter å få med seg, og Simonsen tror de store kinotitlene vil trekke enda flere folk til kulturhuset.
– Det kommer mange sterke kinofilmer det neste halvåret som vi har store forventninger til seg. Blant annet kommer Karsten og Petra på Safari, James Bond: Spectre, Doktor Proktors tidsbadekar, Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa og Villmark 2. I tillegg er det norgespremiere på den norske kritikerroste filmen Bølgen i helgen, forteller han.
Kulturhuset har hatt rekordbesøk seks år på rad, og med et godt høstprogram satser Simonsen på et sjuende rekordår.
– Vi ligger såpass godt an i besøkstall til nå, at jeg har stor tro på at det vil bli et nytt rekordår. Vi konkurrerer på en måte med oss selv, og det er ofte den tøffeste konkurrenten. De siste sju årene har besøkstallet bare gått oppover, og vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter den fornøyde sjefen.