Selvangivelsen har i år endret navn til skattemelding. Grunnen til dette er ny skatteforvaltningslov som trådte i kraft 1. januar i år. Den nye loven tydeliggjør skattyters ansvar for å gi riktige opplysninger til rett tid. Loven medfører i praksis ingen store endringer for folk flest.
Flere forhåndsutfylte opplysninger
Årets skattemelding inneholder flere forhåndsutfylte opplysninger enn noen gang tidligere. Opplysningene blir innrapportert av arbeidsgivere, banker, barnehager og andre som leverer informasjon om inntekt, formue, gjeld og fradrag.
– Jo flere opplysninger vi mottar, jo bedre kvalitet på innholdet i skattemeldingen. Men selv om mye er fylt ut, må du likevel sjekke at opplysningene stemmer. Skattemeldingen er forhåndsutfylt, ikke ferdigutfylt, understreker skattedirektør Hans Christian Holte.
I fjor ble pensjon fra Danmark for første gang forhåndsutfylt i skattemeldingen. I år er også pensjon fra Sverige forhåndsutfylt.
Enklere, mer digitalt og mindre papir
Det blir stadig enklere å motta og sjekke skattemeldingen. De fleste lønnstakere og pensjonister sjekker, endrer og leverer skattemeldingen elektronisk. I år har vi sendt ut flere skattemeldinger enn noen gang. I fjor ble det sendt ut 4,7 millioner skattemeldinger, mot 4,8 millioner i år. For første gang er det under en million skattemeldinger som sendes ut på papir.
– Tallene bekrefter trenden vi har sett gjennom de siste årene, at flere og flere foretrekker å bruke de digitale løsningene våre, sier skattedirektøren.
Nå kan du delegere
Nytt i år er at privatpersoner kan delegere rettigheter til å endre og levere skattemeldingen til andre, på samme måte som næringsdrivende har mulighet til.
– Muligheten til å gi andre tilgang til å endre og levere skattemeldingen betyr at det blir enda enklere å få hjelp av et familiemedlem, en regnskapsfører eller andre du stoler på, sier Holte.
Frister for levering
Frist for innlevering av skattemeldingen er 30. april for lønnsmottakere og pensjonister og 31. mai for næringsdrivende. Lønnstakere og pensjonister som ikke har endringer trenger ikke å levere skattemeldingen. Næringsdrivende har ikke leveringsfritak og må levere skattemeldingen elektronisk i Altinn.