Skjermbilde 2018-02-08 kl. 11.10.41

Er du klar for OL og reklame?

Nye reklameregler skal sikre seer-opplevelsen i OL. Endringer i reklameregler for TV skal hindre at seerne blir snytt for spennende innspurter og norske OL-utøvere i aksjon

– Under en del øvelser vil reklamen sendes på delt skjerm, slik at seerne kan følge den ordinære sendingen samtidig, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
I dag starter OL, og det er Discovery som har tv-rettighetene til mesterskapet. De fleste OL-øvelsene blir dermed sendt på TVNorge, og der gjelder norske reklameregler.

Endringene i reklamereglene for TV gjør at det nå er lov å sende reklame på delt skjerm i direktesendte begivenheter som foregår uten opphold. Det betyr at skjermen under slike øvelser deles når reklameinnslaget kommer, slik at det ordinære programinnholdet kan sees, samtidig som det vises reklame på den andre delen av skjermen.

Må merkes tydelig
– Formålet med delt skjerm er at reklamefinansierte kringkastere skal ha mulighet til å sende reklame i forbindelse med øvelser uten pauser, uten at seerne risikerer å gå glipp av avgjørende øyeblikk, sier Velsand. Ved bruk av delt skjerm kreves det at reklamedelen av skjermen merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som er reklame og hva som er den ordinære sendingen.
– I praksis betyr dette at det kan sendes reklame på delt skjerm for eksempel under langdistanseøvelser på ski, men ikke under øvelser med innlagte pauser eller flere omganger, sier Velsand.

Større frihet
Når det gjelder andre øvelser og sendinger fra studio under OL, kan kringkasteren selv velge når sendingen skal avbrytes med reklame. Det er også tillatt å sende enkeltstående reklameinnslag i forbindelse med korte avbrudd i øvelsene. Da må reklamen plasseres slik at det ikke går ut over kvaliteten på sendingen. – Kringkasterne har fått større frihet til å plassere reklamen, men den øvre grensen på inntil 12 minutter med reklame per klokketime står fast, sier Velsand.

Medietilsynet vil følge utvalgte sendinger fra OL direkte og i opptak, for å overvåke forhold knyttet til reklame, sponsing og eventuell produktplassering.

– For Medietilsynet vil det viktigste være å følge med på at reklameavbruddene ikke plasseres slik at det går ut over sendingen, og at reklamen er tydelig merket når den sendes på delt skjerm. Det er vårt klare inntrykk at Discovery også er svært opptatt av at disse reglene overholdes, og at seeropplevelsen skal bli best mulig for sportsinteresserte nordmenn, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.