Født med formsans og oppvokst med tegneblyant og fargeskrin, med sans for rette linjer og stramme komposisjoner, dette er beskrivelser som (også) passer på mangfoldige Erling Nesse.

Erling Nesse er årets festivalutstiller. Her er arbeid i forskjellige faser. Foto: Marit Tvedt

Erling Nesse, «ein ekta Tysværbu», er festivalutstiller

Født med formsans og oppvokst med tegneblyant og fargeskrin, med sans for rette linjer og stramme komposisjoner, dette er beskrivelser som (også) passer på mangfoldige Erling Nesse.

av Av Marit Tvedt

Oppdraget som festivalkunstner fikk han for et og et halvt år siden, og Kunstlaget er svært fornøyd med å ha booket en av kommunens lokale kunstnere til oppdraget.
Vi møter den hjemvendte tysværbuen Erling Nesse i det restaurerte huset han og ektefelle Magnar Edland eier på Sagbakken. Huset, som ble bygget som landsted for fiffen fra Haugesund i 1920, ligger vakkert til ved Storavatnet og er omgitt av høye løvtrær som har fått vokse fritt i nesten 100 år.
Erling er oppvokst på Høie ved Førresfjorden, og har siden barnsben vært opptatt av å uttrykke seg gjennom form og farge. Etter gjennomført grunnskole valgte han kunst og håndverk som linjefag ved Haugaland Videregående Skole. Her inspirerte gode lærere han til å gå videre med faget. Ferden gikk til Notodden der han tok en Master i kunst og håndverk, med spesialfelt keramikk. Etter seks år i Telemark gikk ferden tilbake til Vestlandet og lærerjobb på videregående skoler på Sand i Suldal og i Etne.
I dag er han arbeidsleder på systua til Uni-K i Haugesund.
Eiendommen på Sagbakken er et godt sted å være. Bak arbeidet med bildene, hvor målet ofte er å få fram en stemning, ligger samklangen med naturen rundt eiendommen. Hagen og stillheten, vannet, lyset og fuglesangen gir dybde til inspirasjonen.

Mye arbeid
I sommerhalvåret blir en ikke arbeidslaus på dette stedet. Her er flere uthus, stor kjøkkenhage med allslags vekster, en hage som bugner av blomster og en eng der to sauer beiter mens Boarder Collien Sonja vokter på dem fra den andre siden av gjerdet.
Denne dagen er en av de varmeste i mai, og dørene til det store, hvitmalte huset står vidåpne. Vi blir med Erling inn, og får først besøke den svale kjelleren. Dette er arbeidsrommet hans, med bilder og gjenstander i forskjellige faser av produksjon plassert rundt på vegger og gulv. Over arbeidsbordet flommer lys fra vinduet og gir en spesiell atmosfære til rommet. Her har mange timer blitt tilbrakt i vinter, med fyr i ovnen og bilder på ulike stadier i prosessen.
I hovedetasjen vender den romslige stuen de fotside dørene sine ut mot vannet, og her er det plassert et bord med plass til 26 personer. Et godt sted å samles, og her arrangeres også forskjellige kurs innen kreativt arbeid.
Erling forteller om sitt kunstneriske virke:
– Min kreative side fikk tidlig uttrykke seg gjennom maling og tegning, og motiver som hus og trær har vært med helt fra barndommen og som vi ser igjen i denne utstillingen. Jeg har brukt ulike teknikker i forskjellige faser av livet. Det som presenteres i Midtsommarutstillingen er arbeider i tre, og bilder med maling, trykk og tegning som teknikk.
Utstillingen er en utfordring, selvsagt, og mye tid og penger går med på å gjøre den klar. Og forberedelsene inneholder flere stadier: Først glede over oppdraget, etterhvert panikk over omfanget. Så inntreffer avlysingsfasen der man vil gi opp alt, før man stuper inn i resignasjonsfasen: Nei, det får bli det det blir! Helt til sist oppleves glede over å være ferdig, klappe seg selv på skulderen og tenke at det gikk greit til slutt. Prosessen er en lærerik berg- og dalbane. Man kjenner seg selv bedre etter et par sånne omganger, og har lært at man må sette av god tid.

Om å skape
– Å skape er min basis. Interiør, hage, kunst. Jeg jobber med mange teknikker. Grunnleggende er jeg opptatt av et «stramt» uttrykk. Men for å få tak i det flytende og uforutsigbare, for å myke opp det stramme og prøve å bli mer frigjort, gikk jeg på kurs i akvarellmaling. Der endte jeg opp med å prøve å stramme opp akvarellene, før ting falt litt på plass og jeg ble fortrolig med det uforutsigbare som oppstår i arbeidet med vann og pigment. Nå bruker jeg stramheten for å rydde i rotet som oppstår når det er for mye flyt, sier Nesse.
– Akkurat nå er jeg spesielt opptatt av tekstil, og i noen av arbeidene mine har jeg hentet inspirasjon fra hardangersøm og gamle strikkemønstre. En annen teknikk jeg liker å bruke er å overføre foto til aluminium, og så male over bildene. Her er målet å få tak i lyset, men under arbeidet kom det overraskende på meg at bildene viser så mye mørke… Kanskje disse litt mørke bildene med hagemotiver er et resultat av den regnfulle sommeren 2017?, spør kunstneren.
For oss har det vært berikende å besøke eiendommen på Sagbakken og få lov til å ta del i stemningen, naturen og stillheten en liten stund. Nå er arbeidet i gang med å få utstillingen i Tysværtunet på plass, og den vil romme omtrent 35 bilder og en del skulpturer i tre. Åpningen skjer 15. juni og er åpen til 2. juli. Her er det mye spennende å oppleve.