PRESSEMELDING: Kinobesøket så langt i år (per 4. desember) ligger hele 7,1& foran foråret på samme tid. Inntektene har en økning på 14.4% og markedsandelen for norske filmer er på 25,8%. Så høyt har det aldri vært tidligere i nyere tid, sier adm. direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & Kino. Den store kinodagen, som ble arrangert lørdag 3. november og danner grunnlaget for prisene som Årets kino, nådde rekordhøye 225.620 besøk – det høyeste i Den store kinodagens 30 årige historie.
Årets vinner i liten klasse på Den store kinodagen kjørte film hele dagen. Dagen ble godt markedsført, på facebook allerede fra sommerferien. Startet billettsalget en måned før. Egen kinoreklame på lerretene og sosiale medier og skjerm i kinoen. Flyers delt ut på svømmehall og til «damenes aften» under selve på shoppingsenteret. Og på egen side i kulturhusets høstprogram.
På dagen lagde de Kjempesprettert (treff juletreet med julekula), tegnerom, barnedisko, ansiktsmaling, kahoot. Gratis filmkonsert med live musikk. Gratis kinovisning og kinofrokost og servering for de voksne under Bohemian Rhapsody på kvelden. Det ble satt besøksrekord med hele 49% økning i besøket på dagen fra i fjor. Kinoen feiret 25-års jubileum for dagen på denne kinoen og er kjent for å være god på lokale arrangementer og bruk av sosiale medier. Vinneren av Årets kino liten klasse for 2018 er Tysvær kino!
Vinnerkinoen i mellomstor klasse hadde full fyr i kinoen fra morgen til kveld. De laget eget artwork på kinoen og hadde ansiktsmaling, fiskedam, juleverksted fargelegging og to kinonatt maratonvisninger med Ringenes herre og Pirates of the Carrabean. Det ble servert pølser og baguetter om natten. Vinneren hadde en økning på 48% i billettinntekter og hele 60 % i besøk. Vinneren av Årets kino mellomstor klasse er Aurora kino Narvik.
Årets vinner i stor klasse greide å øke besøket på Den store kinodagen med 30 % og både antall filmer og antall visninger økte også. De hadde tung annonsering av dagen i egne kanaler: På skjermer og på lerret. De annonserte i avis og kringkasting. De laget eget utrykk for både DSK og Den store kinonatta (Harry Potter maraton). 13000 påmeldte til facebook arrangement. Flere betalte kampanjer og redaksjonelt innhold. På kinoens alle plattformer. Det ble arrangert 5 maratoner (Harry Potter, Ringenes herre, Pirates, Fifty Shades og Fast & Furioius», juleverksted med Grinchen, Kutoppen diverse ting: Lykkehjul, potetløp, gresskarjakt, milkshakedisco m.m. Ansiktsmaling. Mary Poppins paraply jakt. Bamseleger og Queen arrangement og quiz. Fine premier ble delt ut.
Vi vil spesielt trekke fram arbeidet med å motivere egne ansatte til å ta ansvar og gi av seg selv. Organiseringen av dette arbeidet med involvering av ansatte og ansatt styringsgruppe. Dette Eierskapet og medbestemmelse gjør at det blir utrolig mye aktiviteter og dette gjør at året vinner av klassen Stor kino, i år som i fjor, er Trondheim kino.
Tidligere i år ble Den store skolekinodagen arrangert for 16. gang onsdag 7. februar og trakk i overkant av 30.000 elever.
Årets skolekino arrangerte skolefilmfestival for 7 gang. 5 til 10 trinn fikk filmskaperbesøk. Alle klassene var på skolekino i år. 5-8 trinn utgjorde 868 elever og 1.3 trinn 590 elever. 6 filmskapere kom på besøk. Skolefilmfestivalen er lagt inn i fagplanen på skolene og de jobber med filmstudieark. Til sammen 7 filmer ble vist for barn og unge denne dagen. Kinoen brukes denne dagen både i skoletid og etter. Totalt besøk ble i år 1831 elever. Årets skolekino er Notodden Kino.