Fredag gjorde ordfører Sigmund Lier en siste sjekk på ståa i øysamfunnet som er helt avhengig av en båt, som trygt og sikkert trafikkerer mellom fastlandet, og Borgøy hele året. Rundt 3.000 personer reiser denne korte turen hvert år.
15 av de som bor, eller har hytte på Borgøy, møtte Lier til en siste alvorsprat.
– Jeg må være helt sikker på at fylkespolitikerne vet hva de skal stemme på, for nå ser denne kampen ut til å være inne i den helt avgjørende fasen. Sier de onsdag at Borgøybåten er den eneste i Rogaland de ikke betaler for, ja da er det bråstopp 1. juli, sier Lier og får nikk langs bordene i sjøhuset.
– Og da blir båten levert inn til klargjøring for salg. Jeg har allerede bestilt tid, så de som tror at vi fortsetter uten avtale med fylket etter 1. juli tar feil, sier Terje Hettervik som eier og fører båten.
Misforstått
Det er flere som har både lest om og hørt at Borgøybåten den kommer nok til å gå uansett. Vel, det kom rimelig klart fram at de tar feil.
– Båten har siste avgang herfra den 30. juni klokken 22.00. etter det er det ingen båt.
– Og det får ringvirkninger umiddelbart. Da stenges også restauranten her og de fasilitetene som følger den. Vi har et verksted her som jobber med deler til oppdrettsnæringen. Det er slutten for han som driver den, og hyttefolket må selv transportere gjester over sundet i alle slags vær. De som driver næring, har ikke lov å drive persontransport. Så det enkle svaret er at det går i svart her 1. juli og fylkespolitikerne nå ikke våkner i siste time, sier Kåre Inge Hettervik, som er leder i Borgøy Bygdelag.
Utestemme
Fakta i saken akkurat nå er at fylket gir 500.000 til Borgøyskyssen. Det er langt fra nok. Tysvær kommunen har i sin spareplan sagt at de ikke kan gå inn med resten. De kan være med i et spleiselag frem til en ny plan for båttrafikken i Rogaland kommer opp i 2023, men å overta Borgøybåten kan de rett og slett ikke gjøre.
– At Tysvær sin øy er den enste de ikke vil ta ansvar for skyss til er provoserende og jeg har valgt å legge bort innestemmen og tar i bruk de største bokstavene som jeg har. Heldigvis har Svein Erik Indbjo. Fra Frp9 et forslag inne nå som kan redde båten i siste sekund, og utsette dette som sagt til 2023. Jeg må være så bombastisk å påstå at ikke alle politikerne her vet helt hav de vil stemme ned. Borgøybåten er tatt ut av den samla planen og blitt en egen sak. Det handler ikke om å spare – det er bare rett og slett en forskjellbehandling jeg ikke finner meg i, sier Lier med det som må være politiske utestemme.
For han er heller ikke imponert av sine partifeller.
– Her har alle en jobb å gjøre frem til møtet på onsdag. De må tenke seg kraftig om før de sier nei. Les forslaget til Indbjo, glem parti, glem hva som har vært og se fremover. Vi har en livskraftig øy, med arbeidsplasser, hyttefolk og turisme. Dette er ikke en død øy som folk rømmer fra, det er tvert om.
– Vet ikke
Lier lyttet til de fremmøtte og fikk høre om 11 fastboende, 50 hytter, flere små og litt større bedrifter, om brebånd som er lagt ut til øya, slik at også flere kan ha hjemmekontor der. Og ironisk så er det slik at hadde det flyttet en barnefamilie med en – 1- skoleelev inn i huset som er til salgs, så måtte fylket ha spandert på seg et båttilbud.
– Stemmer alt dette, men jeg vet ikke. Når en har så mange som skal bestemme over noe de ikke har satt seg helt inn i, så mister en litt tro. At Tysvær er nødt til å spare skjønner vi også, men dette ligner mer på politikk enn økonomi. Jeg håper at alle som har med Borgøy å gjøre nå tar en telefon til sine politiske kontakter og håper de kan gjøre en politisk dugnad før onsdag. Det er det håpet vi har nå, sier båtfører Terje Hettervik.
– JA
– Ombord i Rotvær på vei tilbake til Steinsvik kai er det en litt trist ordfører som småprater med båtføreren. I passasjerrommet står lederen for velforeningen og ser ut over fjorden. Etter en måned med sol er det symbolsk nok mørke skyer der ute.
– Er det håp, Sigmund Lier?
– Jeg mener det. Eller hadde jeg ikke gått så knallhardt ut. Jeg mener vi er så dårlig behandlet, nesten ekskludert ut av transportlistene. Dette er ikke et kommunalt ansvar, dette er det fylket som er lovpålagt å ta seg av. Jeg er politisk rasende og det er helt uaktuelt å gå tilbake til innestemme, før en har ryddet opp i dette. At alle andre småøyer skal få det samme tilbudet, eller bedre i den nye planen er helt greit for meg. Men at en skipper Borgøy, rett og slett prøver å lure den over på oss i kommunen som har det presset med å måtte spare over oss, det finner jeg meg ikke i. Så får en klage på meg etterpå, det kan jeg leve godt med, sier Lier innbitt og tydelig frustrert.
Som en liten, men kanskje forklare melding til slutt.
Mens Lier jobbet med dette fredag fikk han melding fra en fylkespolitiker som kunne tenkt seg en tur til Borgøy 3. juli. To dager etter at båten er lagt i opplag.
Blir å finne frem en robåt da.