TONE CATHRIN BYRKJELAND – BARNEHAGEFAGLIG RÅDGIVER
I Tysvær går over 600 barn i en av de 10 barnehagene i kommunen. Noen har allerede flere års erfaring med barnehagelivet, mens andre har nylig hatt sitt aller første møte med barnehagen.
Å begynne i barnehagen er en betydningsfull endring i et barns liv, som markerer overgangen fra hjemmets trygge rammer til et sosialt og strukturert læringsmiljø. Denne overgangen innebærer en rekke følelsesmessige, sosiale og utviklingsmessige utfordringer for både barn og foreldre.
Barnehagen er et møte med mye nytt både omgivelser, voksne og nye lekekamerater og for mange kan det være utfordrende. For at barnet skal oppleve en mest mulig trygg og god oppstart, legger barnehagene opp til besøks- og tilvenningsdager. Denne tilvenningsperioden gir barnet mulighet til å bli kjent med alt det nye sammen med sine foreldre, noe som skaper trygghet. Forskning viser at en slik tilnærming er viktig for barns videre trivsel og utvikling, og bidrar til å skape robuste barn som er godt rustet til å møte utdanningsløpet.
Barnehagehverdagen innebærer faste rutiner, med måltider, aktiviteter og hvile, som er forskjellige fra det barnet er vant til hjemme. Etter hvert vil denne strukturen være med på å gi barnet forutsigbarhet, oversikt og en følelse av trygghet, men kan i starten være en kilde til uro og stress. Personalet i barnehagen er oppmerksom på barnets følelsesmessige respons. Barnet kan vise tegn på motstand mot å gå til barnehagen, eller uttrykke redsel og engstelse når foreldrene forlater dem. Å tilby barnet trygghet og støtte gjennom disse følelsene er essensielt. Personalets evne til å skape en nær relasjon til barna er ikke nødvendigvis noe som kommer av seg selv. Tysværbarnehagene har gjennom mange år hatt et stort fokus på dette, og jobber etter modellen Trygghetssirkelen (COS, Circle of security). Profesjonell omsorg krever personale med kunnskap som igjen gir bedre kvalitet i barnehagen.
Åpen og god dialog mellom hjem og barnehage er avgjørende for at overgangen skal bli så god som mulig. Tilvenningsperioden kan variere fra barn til barn, og det er viktig at foreldre følger med på hvordan barnet trives og melder tilbake til barnehagepersonalet dersom noe ikke fungerer optimalt. Kompetente ansatte støtter barns utvikling og en tett dialog mellom hjem og barnehage vil bidra til at barnet får en trygg og god start på sin tid i barnehagen.
Årene i barnehagen er en tid for utvikling av selvstendighet og selvfølelse. Barnet får mulighet til å utforske nye aktiviteter, lære nye ferdigheter og oppleve mestring. Personalets kompetanse i relasjonsbygging og læring er vesentlig for at barn skal trives og være inkludert i barnehagen. Gjennom lek og aktiviteter får barna erfaringer som legger grunnlag for videre læring og utvikling, både sosialt og emosjonelt. Barnehagepersonalet spiller en nøkkelrolle i å skape et inkluderende og stimulerende miljø som fremmer barnets nysgjerrighet, undring og lærelyst.
Barnehagestarten kan være en utfordrende periode, men skal legge et viktig grunnlag for videre vekst og utvikling. Nærheten til personalet skal gi barna trygghet til å utforske, leke og lære. Ved å gi barnet tid til å tilpasse seg, være støttende og ha åpen dialog mellom barnehage og hjem, blir overgangen i de aller fleste tilfeller en positiv opplevelse.
Alt dette legger grunnlaget for en vellykket barnehagetid som ikke bare fremmer barns trivsel her og nå, men også gir et solid fundament i møte med fremtidige utfordringer og for videre livslang læring og utvikling.